Frank Nuyts

Triotique Fluit, Hobo & Piano

 

No quiero que os separéis

 

Frank Nuyts baseerde zich voor dit werk op een kameropera die hij enkele jaren geleden componeerde voor de Opera van Madrid, maar die wegens censuur nooit uitgevoerd werd. Het libretto is van de bekende Spaanse schrijfster Rosa Montero en schetst een heel actueel verhaal: een koppel wil scheiden zonder hun twee kinderen hier teveel mee te belasten. Dit is lang niet vanzelfsprekend, zeker niet wanneer de bazige schoonmoeder zich ermee bemoeit. No quiero que os separéis bevat, net als een goede opera, de nodige humor, interactie en drama. Drie generaties vrouwen staan hierbij centraal.

 

 

 

Frank Nuyts

 

Frank Nuyts, geboren te Oostende in 1957. Studeert eerst slagwerk en kamermuziek aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Gent en daarna compositie aan het IPEM te Gent bij Lucien Goethals.

 

 

Zijn eerste werken schrijft hij in een post-seriële stijl. Hij wint in 1979 de Tenutoprijs voor compositie uitgeschreven door de BRT. Vanaf Rastapasta voor solostrijkers en fluit uit ’86 sluit hij aan bij de postmoderne beweging en wordt zijn werk gekenmerkt door een postmoderne, neo-tonale toonspraak met invloeden uit de zogenaamde niet klassieke muziekgenres. In ‘89 richt hij daarom samen met Iris De Blaere de groep Hardscore op, waarvoor hij 6 “Boeken” componeert (resulterend in de CD’s ‘Methane’, ‘Surf, wind and desire’ en ‘Monkey Trial’).

Daarnaast schrijft hij ook nog composities voor klassieke bezettingen: losse orkestwerken, vijf symfonieën, 3 concerti (piano, marimba en cello); kameropera’s (‘Bekket’ voor Leporello, ‘Middle East’ voor LOD, (Prijs Nieuwe Muziek Provincie Oost-Vlaanderen 2011) ‘Tongval’ en ‘Paternel’ , ‘Chut!’ en ‘Cambio madre por moto’ voor vzw Hardscore. Eveneens 19 pianosonates (waarvan nummer 13 tem 18 in opdracht de Muziekcentrum de Bijloke) (wat hem meteen de eerste Sabam Award voor klassieke muziek oplevert in 2013), vocaal werk (oa voor de Australische Songcompany).

 

 

In 2014 wordt de band Hardscore opnieuw opgestart wat leidt tot een commissie bij De Bijloke voor een nieuw programma ‘Carbon fixation’ met visuals van Fabien de Lathauwer (2014). Tot 2017 was hij leraar compositie en orkestratie aan de School of Arts Gent. Samen met Iris De Blaere is hij ook oprichter van het Voorwaarts Maart/En Avant Mars festival voor het Muziekcentrum De Bijloke.

Copyright Triotique, juni 2018