Bianca Bongers

Triotique Fluit, Hobo & Piano

Surrounded by Air

Appearance II

 

Dit stuk, dat ik schreef voor Triotique, is de tweede in mijn reeks 'Surrounded by Air'. De reeks betreft korte, gedetailleerde kamermuziekwerken in variërende bezetting. Kenmerkend is het speelse, ruimtelijke karakter van de muziek. Appearance I schreef ik in 2017 voor de bezetting sopraan, fluit, trompet, slagwerk en cello.

 

Het thema '3D' sluit geheel aan op mijn werkwijze als componist: ik werk vanuit een visuele voorstelling van muziek. Zo 'zie' ik als het ware wat ik wil horen en zoek daar vervolgens naar in klank. Muziek bestaat voor mij uit de aspecten lengte, hoogte, diepte, kleur en textuur. Daarbij staat indeling in tijd gelijk aan indeling in ruimte.

 

Het beeld dat ik kreeg voor dit trio was een combinatie van stippen, bollen en punten, die samen een kubus vormen. Als voorstudie zette ik een schets hiervan op papier. Eerst tekende ik de punten, heel spontaan, zonder al te veel na te denken: 'voor, achter, laag, hoog, klein, groot'. Toch bleef het als een plat vlak op mij overkomen, 2D. Door de toevoeging van de zachte lijnen van de kubus kregen de punten direct perspectief, 3D. Ditzelfde principe wilde ik muzikaal gebruiken.

 

 

Visuele representatie, Appearance II (dec. 2017)

 

Voorheen heb ik punten vaak vertaald naar korte, losse noten. Nu wilde ik daar een stap verder in zetten door een combinatie van tonen samen te voegen tot een bolletje, een muzikaal 'object'. Daarbinnen zijn in detail ook lijnen terug te vinden, zoals in de eerste vier noten van de pianopartij, die samen een ruit vormen. Een ruit geeft een vierkant in perspectief. De eerste klinkende lijnen zijn al vroeg in het stuk te horen, in eerste instantie nog met een korte duur. Deze lijnen breiden zich gedurende het stuk steeds verder uit. In de afwisseling tussen de snelle punten en de rustige lijnen is de gulden snede terug te vinden. Een verhouding die meetkundig uit het vierkant te construeren is en waar ik graag mee werk!

 

Dit abstracte beeld heeft voor mij ook een persoonlijke betekenis: het samengaan van vrijheid en spontaniteit met een kader dat rust en structuur geeft, een gevoel van veiligheid. Wanneer de lijnen vanuit de abstractie toewerken naar een ware 3|4 maat, lijkt de muziek even het karakter van een wiegelied te krijgen. Zo komt het getal drie terug, opgedragen aan de drie musici van Triotique.

 

~ It's a live drawing ~

 

Bianca Bongers

 

 

Bianca Bongers

 

Bianca Bongers studeerde compositie bij Wim Henderickx en Luc van Hove aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen en cello bij Monique Heidema aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Na haar master cello in 2014, behaalde zij in 2017 de master compositie met de grootste onderscheiding van de jury. Voorafgaand hieraan volgde ze compositielessen bij Daan Manneke en Willem Jeths.

 

Bianca werkte samen met verschillende ensembles en musici. In 2014 werd haar symfonisch werk 'I hear you, I feel you', uitgevoerd door het Antwerp Symphony Orchestra (BE). Na een quintet voor Kontra Kollektief in 2015, ging in het zelfde jaar haar stuk 'Duo/Om twee te zijn' voor saxofoon en klarinet in première tijdens November Music in Den Bosch. Haar strijkorkest 'Collage van een Achtvlak' en 'Stars' voor marimba solo volgden in 2016, met premières tijdens het Composers Festival in Antwerpen. Eveneens in 2016 werd haar stuk 'Aardverschuivingen' voor accordeon solo geselecteerd door accordeonist Vincent van Amsterdam (Dutch Classical Talent 2016) voor zijn 'Call for Scores', met concerten op het Grachtenfestival en Gaudeamus Muziekweek (NL). In de zomer van 2017 behoorde zij tot één van de gelukkige deelnemers aan de Composer Seminar van Wolfgang Rihm, als onderdeel van het Lucerne Festival (CH). Hier werd haar stuk 'Duo/Om twee te zijn' in versie voor trompet en trombone, uitgevoerd door Lucerne Festival Alumni in KKL Luzern.

 

Als celliste speelde ze met ensembles als Insomnio, Lunatree en L'instant Donné (FR) en werkte ze met componisten als Steve Reich, Michel van der Aa en Daan Manneke. Haar voorliefde voor zowel de hedendaagse- als barokmuziek kwam tot uiting in haar soloprogramma 'Roots and Remnants' waarmee zij in seizoen 2013-2014 concerten gaf op o.a. Incubate en Frisse oren. Vanaf 2011 was zij frequent lid van het NJO (Nederlandse Orkest- en ensemble academie), waarmee zij vele projecten deed met concerten in o.a. het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam. Sinds 2015 is Bianca als cellodocente verbonden aan de Hart Muziekschool in Haarlem.

 

 

Copyright Triotique, oktober 2018